torsdag den 6. februar 2014

Sundere pølsehorn!

2. semester er netop skudt i gang, og det betyder en hverdag oppe på uni igen efter en lang periode med eksamenslæsning og lidt ferie. 

Det betyder også, for mit vedkommende, kedelige madpakker! 
 Jeg er bestemt ikke særlig opfindsom når det kommer til madpakken, og har nærmest altid en flad rugbrød med - men nu måtte det være slut!

Derfor gik jeg i gang med at søge nettet tyndt for opskrifter på sunde frokostfavoritter, og gav mig i forgårs i kast med disse lækre pølsehorn! 

Jeg indrømmer at de absolut ikke er de flotteste i verden, men de smager tilgengæld rigtig godt, og mætter dejligt! :-) 


Opskrift til 15 pølsehorn:

15 kyllingpølser (jeg købte dem i Rema i en pakke med 10 stk. til 9,95 kr. Bonus - glutenfri!) 
50 g. gær 
2,5 dl. lunken vand 
En halv revet squash, gulerod eller lignende. (brug hvad du har i grøntsagsskuffen)
1,5 spsk. olie 
1 tsk salt
1,5 dl. hakkede mandler 
2 spk. hørfrø (der kan også sagtens bruges sesam, havregryn el. lign - hvad man lige har i skabet) 
2 dl. grahamsmel 
2 dl. fuldkornshvedemel 
Hvedemel efter behov 

Evt. æg eller mælk til pensling
Evt. ketchup


Fremgangsmåde: 

1. Gæren opløses i det lunkne vand. 

2. Dernæst tilsættes reven squash, salt, olie, mandler, æg og hørfrø. 

3. Grahamsmel og fuldkornhvedemel tilsættes lidt efter lidt. 

4. Til sidst tilsættes hvedemelet lidt af gangen indtil dejen ikke længere klistrer. Pas endelig på ikke at bruge for meget, da dejen ellers bliver alt for tung. Det hele æltes godt. 

5. Lad dejen hæve lunt og tildækket i ca 30 min. 

6. Tænd ovnen på 200 grader varmluft. 

7. Dejen rulles nu ud i en cirkel på bordet. 

8. Skær cirken ud så du ender med 4-8 trekanter og fordel lidt ketchup efter ønske. 

9. Placer pølserne i kanten og rul hver trekant sammen med en pølse. Slut med at lade den lille ende vende opad - så ser de pænest ud ;-) 

10. Pensl pølsehornene med æg eller mælk - vand kan også sagtens gøre det. Strø evt. med kerner (jeg brugte solsikkefrø men kunne også sagtens have fundet på at bruge birkes, hørfrø, sesam, ost osv.)

11. Bages midt i ovnen i ca 20. min 


Jeg bagte en stor portion, så jeg havde lidt at smide i fryseren! Husk at opbevare dem i køleskabet, når de er kølet af. :-) 

God fornøjelse!

//Mille. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar